Sponsring som marknadsföringsmetod | Nya datum för 2018 kommer inom kort

Sponsring har gått från att vara ”något extra” till att bli lika viktigt som vilken annan marknadsföring som helst. Men trots att svenska företag idag investerar mer i sponsring än i tv-reklam är många osäkra på hur sponsringen används på bästa sätt. Hur ska man arbeta med sponsring för att få effekt?

Vilka nyckeltal ska mätas och var i mediemixen har sponsring sin roll? Ska du använda sponsring för att stärka varumärket, driva kundbesök, stärka kundrelationer, förbättra personalens hälsa eller ta ansvar i samhällsfrågor? I den här kursen får du svar och vägledning av sponsringsrådgivaren Magnus Berglund (som skriver sponsringsbloggen på Dagens Media).

Du lär dig hur sponsring fungerar och vilka egenskaper marknadsföringsmetoden har. Statistik och teori blandas med case och gruppdiskussioner. Fokus är konkreta tips och råd för att utveckla respektive deltagare.

Målgrupp

  • Du har idag direkt eller indirekt ansvar över företagets sponsring (avtal och aktivering).
  • Du arbetar inom kommunikation, marknadsföring, PR och/eller sponsring.

Förkunskaper

  • Inga förkunskaper krävs.
  • Erfarenhet av att arbeta med sponsring tidigare är inte ett krav.

Program

Dagens Media / Alma Talent Events reserverar sig för programändringar.

08.30

Frukost och registrering

09.00

Inledning: Sponsormarknaden idag

  • Sponsring i Sverige
  • Internationell utveckling

Fokus: Vad är ”bra” sponsring

  • Målsättning; marknadsföring, sälj eller något annat?
  • Sponsring i mediemixen
  • Rättighetsmarknaden och förhandling
  • Aktivering; event, kampanj eller internt?
  • Mätning och effekt – för att jämföra med andra investeringar

 

Aktuella teman

  • Hållbarhet/CSR
  • Individsponsring (influencers)
  • Internationella trender

 

Under dagen bryter vi för kaffepaus och lunch.

Pris

Ord pris

7 995 kr

Frukost, lunch och kaffe är inkluderat i priset. Betalning kommer att ske via faktura. Alla priser är exklusive moms.

Avbokning och överlåtelse
Om du får förhinder och inte kan delta på en konferens eller annat event/evenemang kan du när som helst överlåta din plats till en kollega. Mottar vi din skriftliga avbokning senast 14 dagar innan konferensstart krediteras du det inbetalda beloppet med avdrag för en administrativ kostnad på 15% exkl. moms. Mottar vi din skriftliga avbokning mindre än 14 dagar innan konferensstart uteblir ersättning. Ersättning delas i detta fall dock ut mot uppvisande av läkarintyg och då skriftlig avbokning inkommit innan konferensstart. I det fall Alma Talent Events ställer in ett event/evenemang (konferensdag, temadag, middag etc.) krediteras du det inbetalda beloppet.

Betalningsvillkor
Betalning erläggs mot faktura 20 dagar netto dock senast tre arbetsdagar före konferenstillfället.

Information om behandling av personuppgifter
Dina uppgifter behandlas med modern informationsteknik och lagras hos Alma Talent Events. Den kan delas med andra företag inom Alma Talent.

Ytterligare info Visa mindre

Under kursen lär du dig:

  • Grundläggande kunskaper om sponsring som marknadsföringsmetod
  • Sponsring i linje med annan marknadsföring och kanalval (t.ex. varumärkesstrategi)
  • Praktiska tips och råd – från strategi och förhandling till aktivering, utvärdering och effekt
  • Inspiration och internationella trender
  • Diskussion och erfarenhetsutbyte med andra deltagare

Kursledare

  • Magnus Berglund

Magnus Berglund arbetar som rådgivare till flera av Sveriges största sponsorer och rättighetsinnehavare.