Innovative Banking | 17.10.2017 | Birger Jarl Konferens, Stockholm

Program

 

Program 17 oktober

Alma Talent Events reserverar sig för eventuella programändringar

8.30

Registrering och frukost

9.00

Dagens moderator, Lotta Dinkelspiel, inleder dagen

9.05

Vad händer när vem som helst kan starta bank?

Vilket syfte fyller våra finansiella institutioner? Pengar har förflyttats från bankvalv till datacenter. Kundmöten från kassor till appar. De senaste åren har även dessa funktioner börjat utmanas. Datasystem decentraliseras och öppnas upp. Kryptovalutor kan överföras mellan företag och privatpersoner utan en bank som mellanhand. Vad blir bankens roll i framtiden? Vad kommer en anställd på en bank att arbeta med? Vilka är framtidens konkurrenter
Gustaf Josefsson, Speaker, Futurologist, Entrepreneur

9.35

Kundinteraktion i realtid – vilka möjligheter finns?

I norden har vi kommit långt med digitala tjänster för self service och betallösningar och vi börjar se framväxten av ”Financial Dashbords”. Men det är när det blir helt i realtid som kundinteraktionen börjar bli riktigt intressant.

  • Vilka är de bästa internationella referenserna på realtidskundinteraktion
  • Vad krävs för att få lösningar att fungera:
    • Arkitekturprinciper
    • Analytiska modeller
    • Apptitliga användargränssnitt
  • Går det att åstadkkomma och ändå klara GDPR?
    Kurt Rosander, Digital Financial Services, Accenture
10.05

Förmiddagskaffe och nätverkande

10.35

Hur ser bankvärldens hus på månen ut?

Mikael Genberg, Konstnär och entreprenör

11.05

How is innovation a cultural question?

  • How to build the right cultural environment to enable innovation in the bank
  • Disrupt or die- innovate in areas doing well before it’s too late
  • An agile organisation that will change in partnership with customers and fintech – how can we make that possible
  • Moving from Ego to Eco system thinking – customers, fintech, society & environment!
    Tabitha Cooper, Strategic business Developer, Nordea
11.35

Hur digitalisering av hela värdekedjan skapar nöjdast kunder
Kundernas förväntningar ökar i takt med att digitaliseringen ökar. Det räcker inte längre med att vara bra på en del utan hela värdekedjan måste digitaliseras.
Elizabet Jönsson,
Chef Privatmarknad, SBAB

 

 

 

12.00

Lunch

13.00

Den digitala kundresan

Alla pratar om digitalisering. Ändå kan inte många företag överleva utan pappersbaserade processer. Detta i en tid där brev med känsliga personuppgifter skickas per post och epost, som snart är ett minne blott.

Vi bjuder på några tips och exempel på hur du kan göra.
Mattias Svanberg Johansson, Country Manager, eBoks

13.30

Open Banking – så blir PSD2 en katalysator för nya möjligheter 

  • Öppna API:er – så blir det en möjlighet för banken då utvecklingskraften sätts fri
  • Vem kan använda konsumenternas transaktionsdata och på vilket sätt?
    Gustav Rosén, CEO & Integration Architect, Entiros Integrations
14.00

Utmaningar och möjligheter att vara tidig med ny teknik – så utvecklades Nina

  • Interna utmaningar – så får du acceptans för innovationsprojekt
  • Så blir nya tekniska lösningar lönsamma
  • Arbetet framåt – så ska Nina positionera sig på marknaden
    Hans Lindholm, Product Owner – virtuell assistent, Swedbank
14.30

Eftermiddagskaffe och nätverkande

15.00

Finding the sweet-spot for a traditional bank in the age of digitalization

  • Leading by vision when the world and the market changes “by the hour”
  • Combining digital with physical
  • Combining tradition and DNA with new business models and ecosystems
  • Cultivate a consistent brand that stands out
    Petter Bjørkly Høiseth, Konserndirektør konsernutvikling, SpareBank 1 Nord-Norge
15.30

Why can startups innovate while large companies can’t?

  • Why does innovation come primarily from startups?
  • What incentives and structures prevent innovation at large companies?
  • How can large companies be more like startups?
    Kevin Albrecht, CTO, Betalo
16.00

New mBank – going towards mobility and convenience

In July 2017, no. of logins to mobile banking in mBank has exceeded no. of logins to on-line banking.

  • From internet banking to mobile banking.
  • What is the key success factor?
  • Will “mobile-only” customers become a reality?
    Leszek Piekut, Senior e-Banking development specialist , mBank

 

 

16.30

Lotta Dinkelspiel sammanfattar och avslutar konferensen