Internkommunikation och Millennials

Den bästa historien kan berättas på 140 tecken, det har Twitter lärt oss. Samtidigt säger en bild mer än 1 000 ord. Vad ska du tänka på när du kommunicerar till nästa generations medarbetare – som kräver allt kortare, mobilanpassad information? Det har hittills talats relativt lite om hur internkommunikatörens roll kan förändras i takt med att nästa generations medarbetare intar Sveriges företag och organisationer.

Den här artikeln sammanfattar kort de största internkommunikationstrenderna för nästa generations medarbetare. Det handlar bl.a. om:

  • Slutet på långa e-mails. ”Short messaging” är framtiden
  • ”Hands-off”-attityd. Låt medarbetarna själva få styra innehållet i de interna sociala kanalerna
  • Förändring av hur vi mäter internkommunikationens effekter.

I stort tror Marlene S. Neill att förändringarna medför att internkommunikatören kan bli än mer strategisk. Jag tror att hon har helt rätt. Oavsett om du arbetar med internkommunikation, HR, Learning and Development eller Talent Management är det viktigt att förstå framgångsfaktorerna bakom Employer Branding för Generation Y/Millennials. För genom att förstå hur ni ska förpacka ert varumärke är ni också med och slåss om de bästa talangerna.

Den 21 februari håller jag en endagskurs om hur organisationer kan arbeta med kommunikation för nästa generations medarbetare: Millennials. Utgångspunkten är att under sju timmar arbeta intensivt med knowledge-sharing och praktiska case, samtidigt som vi får tillfälle att bygga nya relationer med branschkollegor. Min förhoppning är att vårt nybildade nätverk ska kunna fungera som bollplank även efter kursen avslutas – eftersom jag själv vet hur värdefullt det är med input från ”outsiders” i den krävande roll som internkommunikatörer ofta har.

Klicka här för att läsa mer om kursen, och varmt välkommen!

Hälsningar,

Emma Lindgren
Kursledare

 

Skriv en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *