Dags att lära sig Snapchat

Det går fort i sociala medier och alla de snabba nya digitala kanalerna. Användarskarorna flyttar mellan kanaler och även om vissa kanaler såsom tex Facebook varit stora och dominerande i många år nu så undrar många hela tiden vad som blir nästa stora grej.

Många verkar just nu vara överens om att Snapchat ser ut att bli den digitala kanal som efter Facebook, Instagram och i viss mån Twitter och LinkedIn blir den kanal som verkar samla riktigt stora användargrupper. Och det går fort nu.

I november 2015 kunde den årliga undersökningen ”Svenskarna och Internet” visa att det under 2015 knappt fanns någon över 25 som använde Snapchat. Men kanalen väcker intresse hos företag och organisationer i samma takt som allt fler även i andra åldersgrupper hittar till kanalen.

Vad är unikt med Snapchat?

Snapchat borde till en början knappt ha kategoriserats som ”sociala medier” utan kanske snarare Asociala medier. För inledningsvis var det bara möjligt att skicka meddelanden och bilder från en person till en annan. Och det unika med Snapchat var att när mottagaren tagit emot meddelandet så försvann det och kunde inte ses igen. Detta skapade därmed ett nytt sätt att kommunicera. Borta var alla de tillrättalagda bilderna och selfies med snygga filter på exempelvis Instagram. Snapchat bjöd in till en mer snabb, ärlig och rak kommunikation.

Så småningom la Snapchat till möjligheten att skicka video och introducerade även möjligheten att användare kunde publicera en s.k. ”story” bestående av bilder och videos som var och en ligger kvar i din story i 24 timmar innan respektive bild/video-bit raderas. Denna story kan ses av alla som vill följa ditt konto eller som fått blir din Snapchat-vän. Därmed blev Snapchat mer en social kanal.

Många menar att Snapchat är den första appen/tjänsten som lyckats få oss att börja använda video på mobilen. Och statistik från KPCB som släpptes i förra veckan visar på att Snapchat nästan ser ut att komma ikapp Facebook i frågan om antal visade videos (miljarder) per dag:

facebook-vs-snapchat-video-views

(Sidan 78 i denna rapport: http://dq756f9pzlyr3.cloudfront.net/file/2016_internet_trends_report_final.pdf)

Hur ska en organisation använda Snapchat?

För affärsdrivande företag kan vi räkna med att samma möjligheter som redan finns i USA kommer att introduceras även för den svenska marknaden så småningom. I USA eller för en global marknad kan man köpa synlighet redan idag. Det går att betala för att få publicera egna filter som användarna kan ha på sina Snapchat-bilder/videos. Två exempel på det här nedan från i tur och ordning: Kentucky Fried Chicken och Taco Bell:

iphone

För en verksamhet inom offentlig sektor är detta med köpt synlighet kanske inte lika intressant och motiverande. Men som myndighet eller kommun borde det räcka med skälet att finnas där medborgarna finns. Dvs samma skäl som många inom offentlig sektor hade när de för många år sedan bestämde sig för att etablera en närvaro på Facebook.

Ett filter som hade kunnat vara en kommun som skaffade var min hemmastad Uppsala och filtret för ”Valborg i Uppsala” som min kollega mailade in som förslag ca 1.5 veckor innan sista april. Tyvärr missade Snapchat den viktiga detaljen med datumet och publicerade filtret på Snapchat ca 1 månad för sent den 28 maj. Filtret har kommit och gått sedan dess och fungerade nu senast i helgen i Uppsala. Måste vara en och annan Uppsala-bo som undrar över det:

snapchat-valborg

Geografiskt betingade filter likt detta om Valborg i Uppsala borde vara intressant för alla kommuner som har festivaler och andra folkliga event.

De företag i Sverige som tidigt börjat använda Snapchat är dels nyhetspublicister som Expressen mfl som använder Snapchat för att få ut sitt redaktionella innehåll till en ny användargrupp via Snapchat. Dels så är det några företag som haft enskilda kampanjer och tävlingar via Snapchat, dvs erbjudit unikt innehåll via Snapchat som inte går att få via andra kanaler. Och så finns exempel som exvis SSU som gjorde en Talkshow på Snapchat inför valet 2014 (se demo-video om det caset här).

Ett annat användningsområde för Snapchat som även gäller andra digitala kanaler är kundtjänst och kundservice. Om en medborgare vill höra av sig till sin hemkommun eller annan myndighet skulle man kunna tänka sig att organisationer borde kunna börja erbjuda möjlighet att kontakta dem via andra kanaler än 1900-talskanalerna telefon och mail. För många vore det enklare att beskriva sitt ärende via video och bild än genom att berätta om det i telefon eller skriva om det i mail.

Hur kommer man igång med Snapchat?

Som med andra nya digitala kanaler så är det bästa att du som enskild medarbetare börjar använda appen/tjänsten Snapchat för din egen del. För som sagt så skapar Snapchats egna förutstättningar ett nytt sätt att uttrycka sig på. Och det kan man lära sig och upptäcka för sin egen del först för att i nästa steg komma på vad er organisation kan ha för nytta av Snapchat. För när du har koll på hur Snapchat fungerar som kanal kan du ställa dig frågan: Vad skulle de som följer er organisation vilja få för information från er via Snapchat?

 

Bloggare: Daniel Erkstam på kommunikationsbyrån Salgado i Uppsala. Daniel är en återkommande kursledare i Talentums kurser inom Sociala medier och håller i kurserna Sociala medier Offentlig sektor den 6-7 september och Sociala medier B2B den 24-25 augusti

No Responses

Skriv en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *